Digital Gamification | Two

פוסט שני בסדרת הGamification , למי שלא ראה את הפוסט הראשון המציג עקרונות, שיטות ותובנות רצ”ב  – Link.  בפוסט זה אערוך עבורכם סקירה של דוגמאות, בנצ'מארק מכל העולם שיכולים לשרת אתכם כמקור להשראה ולמידה וכמו כן מספר רעיונות טובים עבור המותג או הארגון שלכם שיכולים לשרת אתכם בעשייה השיווקית. חשוב לציין כי הרשת מוצפת באלפי דוגמאות ורשומה זו מייצגת דגימה קטנה ועדינה לכל מה שקיים וכבר נעשה. בתקווה שהספתח הזה יעשה לכם חשק לחפש ולחקור את הסוגיה כדי לראות איך אתם יכולים לשלב עשייה מסוג זה במסגרת העבודה השיווקית והעסקית שלכם.

Recyclebank | לעודד התנהגות ירוקה ויומיומית עם תגמולים רציניים. Recyclebank היא פלטפורמה און ליינית אשר מעניקה תגמולים הכוללים נקודות ופרסים כספיים על התנהגות ירוקה. הפרויקט מתבצע במקביל גם און ליינית וגם אוף ליינית. משתמשים בארה”ב ובבריטניה יכולים להירשם ולהתחייב למספר צעדים אשר מעידים על שימוש מופחת באנרגיה. למשל – המרצת המחזור בבית, או למידת האפשרויות העומדות בפניהם על מנת שיהפכו לידידי הסביבה בשכונתם. הפלטפורמה מתבססת על חלוקת תגמולים בכל יום נתון, כגון – הנחות בסופר, קופונים לדראגסטור והנחות מטעם מותגים ספציפיים שנמצאים בתוכנית. זוהי דוגמא מעולה לשימוש בעולם המשחקים  וחדירתו לתוך מסגרת השיקולים שמגמתם הקניית ערכים.

Bal harbour shops | הזמנה שנשלחת למסיבה רק לאותם האנשים שהשיגו ניקוד גבוה. בל הארבר היא חנות יוקרה במרכז פלורידה, אשר יזמה אירוע המוקדש למוזמנים בלבד – לילה של אופנה למשתתפים שהוזמנו לאירוע. המעמד היוקרתי הזה  הותאם לאנשים שהיו מעורבים בפעילות של החנות, יצרו מעורבות וצברו נקודות על השפעה שאפשרו להם כניסה לאירוע. הבחירה באירוע מסוג זה התבררה כמוצלחת ביותר כי הוא דיבר אל קהל צעיר שהיה חשוף גם להזמנת הVIP וגם לאופציה של זכייה בגיפט קארד יוקרתי לרכישות מהחנות עצמה. זוהי דרך מעולה לקדם אירוע ולגרום לאחרים "לעבוד בו" ולהיות מעורבים במהלכיו כחלק אינטגראלי מתכנית הקידום.

Xbox | להשתמש בטכנולוגית קינטקט למטרת חינוך ילדים עם משחקים מיוחדים עבורם. מיקרוסופט יצרה סדרה של מחשקים שמטרתם לימודית. משחקי וידיאו אשר מתפקדים בהפעלה מרחוק עבור Xbox 360. הפיצ'ר מאפשר לילדים להסתכל בתוכניות טלוויזיה אשר כוללות משחקי סגמנט בהם ילדים יוצרים מעורבות עם השחקנים ועם התוכן על ידי שימוש בקולם ובתנועה. המסכים מגיבים לילדים ומאפשרים ללכוד את שימת ליבם ולהכשיר אותם במיומנויות ויכולות חדשות וכן להקניית ידע. כך למעשה הטלוויזיה משמשת ככלי שרת אינטראקטיבי אשר הופך את הצופה הפאסיבי לאקטיבי וכתוצאה מכך – במידה שהפרויקט עשוי היטב – לצופה קשוב ולומד.

Picknplay משחקי פינג פונג אינטראקטיביים מהווים למעשה את הצעד הבא – החיבור אל החוץ. קמפיין פרסומי שיוּצַר עבור מקדונלדס בשוודיה איפשר להולכי רגל לשחק פינג פונג עם מסך ענק שמוקם בשוטקהולם. המשחק חיבר למעשה בין האתר במובייל – שממנו יכלו השחקנים לייצר אינטראקציה עם משחק הפינג פונג – לבין הבילבורד הענק על ידי שימוש בסמארטפונים שלהם. אם מישהו הצליח לשחק במשך 30 דקות רצפות הוא קיבל קופון ממקדונלדס שנשלח אליו ישירות לסלולר. זוהי דוגמא מעולה למהלך שמסוגל לייצר בו זמנית גם מעורבות, גם סגירת מעגל מבחינת העסק עצמו וגם פי אר דיגיטלי משמעותי.

Lego | יצרנית המשחקים לגו יצרה משחק אינטראקטיבי שניקרא “החיים של ג'ורג'”. המשחק מוביל את השחקן לסירוגין בין התבנית הדיגיטלית שלו במובייל לבין פריטי לגו אמיתיים. ברגע שהמודל הנבחר במשחק בנוי כהלכה, השחקן יכול לצלם אותו באמצעות האיפון או באיפד ולהרוויח נקודות המבוססות על מהירות הבניה של המודל והשוואתו לתמונה המקורית של שיטת הרכבת המבנה. על מנת לספק ערך מוסף ניתן לשחקנים לייצר דגם משלהם דרך האפליקציה במובייל. זוהי שיטה מעניינת לחבר בין הדיגיטל לפיזיקל בצורה שמאפשרת לשחקנים להרגיש מעורבים ואף יזמים ובכך ליצור קשר אמיץ עם המותג ועם כל מה שמשתמע מכך.

Zombies run game | זומבי – זהו משחק של אוגמנטד אודיו  ריצה שמופעלת עבור איפון, איפוד ואנדרואיד – והוא מאתגר את המשתמש לבנות מחדש את הציביליזציה באזורים שבהם נערכת הריצה. כללי המשחק מושתתים על מילוי משימות תוך כדי ריצה בעולם שמחוץ לאינטרנט. המשַחקים יכולים להיות מחוברים לאפליקציה ולאוזניות אשר משמשות עבורם כמדריך למסלול המשחק . הם מקבלים הוראות תוך כדי ריצה וכלים לבניה מחדש של המציאות המקומית. המשימה נמשכת כשלושים דקות ובמהלכם הריצה מקבלת ממד נוסף ובעל משמעות רחבה יותר: המשַחק לוקח חלק בסיפור וירטואלי ופיזי גם יחד.

Digital institute | סנסורים המוטמעים באזור המטבח מציעים עצות וטיפים לשף העתידי. המטבח הצרפתי Digital Kitchen המציא סביבת עבודה חדשה לבישול אשר מספקת לטבחים אמצעי התייעלות ומייצרת אינטגרציה של תוכן על המשטחים עצמם על ידי סנסורים שהופכים את המשטח לאינטראקטיבי ובעל שכבות תוכן נוספות. המשטח עוקב אחר התנועות של המשתמש ועוזר לו בהכנת המנות. מטרת המהלך היא להשביח את שיטת הלימוד של סטודנטים לבישול ולמתמחים במטבח הצרפתי ולשכלל את יכולותיהם בבישול. בשעת הלימוד הסטודנטים יכולים ללמוד את הרכב המנות ברמות שונות של צרפתית – ובכך למעשה להתאים את רמת הלימוד לזו של המשתמש וכמו כן הרמה מותאמת לדירוג יכולות הבישול.

Foldit | זהו אתר קולבורציה סביב מחקרים בתחום המדע אשר מאפשר לשחקנים לערוך תחרויות האחד מול השני – הפלטפורמה יוצרה באוניברסיטה בארה”ב והיא מבקשת ממשתתפים און ליין לבנות מודלים של 3D של מולקולות ועל ידי כך לזכות בנקודות. החוקרים מאמצים את התוכן אשר נוצר בזירה לפתרון בעיות ריאליות. שימוש בחוכמת ההמונים על ידי שיטות משחקיות  !

Project Noah | כלי מקסים שבאמצעותו יכולים אוהבי טבע וסביבה לתעד את הסביבה שלהם. השחקנים משלימים משימות הכוללות צילום וטאגינג, מזדהים ולומדים על הטבע ועל עולם החי בהתאם לחיות שהם רואים סביבם. האגריגציה של המידע הנבחר מאפשרת לגולשים להשוות מידע, לחפש דטה בייס משמעותי על הטבע. המשתמשים יכולים להרוויח באדגט כשהם מוסיפים פרטים לזירה ובכך למעשה נוסף  אלמנט משלים עם הרובד של משחקיות אשר מעודד אותם להיות מעורבים יותר עם מוטיבציה גבוהה יותר תוך כדי הוספת מידע חיוני לכולם.

Super Better זוהי פלטפורמה אינטרנטית שמספקת אתגרים לשיפור בריאותם של המשתמשים על ידי תוכנית תגמולים אשר נתמכת על ידי חברים ומשפחה. המערכת כוללת משחקים אשר עוזרים למשתתפים להוריד משקל, להשתקם מפציעות חמורות, ועוד אתגרים דומים מבחינה בריאותית. השחקנים מגדירים את מטרותיהם האישיות ואת היעדים שברצונם להשיג, ויכולים לצבור נקודות על ההצלחות שלהם. השחקנים יכולים לעקוב אחר ההתקדמות שלהם וליצפות בפרופיל אישי אשר ניתן לשיתוף עם המעגלים הקרובים לנו. זוהי למעשה דרך אחרת לעזור לאנשים לטפל בעצמם עם מימד חוויתי ושיתופי שמשנה את ההסתכלות שלנו על המטרה והיעד בשיטה נגישה יותר.

מילת סיכום. מבחינתי סקירת הנושא שהתפצלה לשני הפוסטים הללו הייתה חוויתית מאוד ולימדה אותי להסתכל אחרת על רעיון המשחקיות ותפישתו כחלק ממרקם העסקים מזווית שונה. ההבנה שהאפשרות הזו היא הזדמנות להרחבת אמצעי החיבור, כמו גם להגברת המעורבות מוסיפה לפעילות העסקית רובד משעשע של פאן והנאה. אין להתעלם מהאפשרות לשלב אותה בסט הפעולות השיווקיות עסקיות של הארגון. מקווה שזו גם המסקנה שלכם לאור המדגמים שהצגתי, ולכל המנסה – בהצלחה.

About author View all posts

urianzohar

אני- זהר אוריין, יועצת בתחום של חדשנות באמצעות דיגיטל וטכנולוגיות
השירותים שלי : ייעוץ אסטרטגי לחברות ומותגים גדולים
בניית אסטרטגיה של חדשנות דיגיטלית
יצירת קונספטים למוצרים ולשירותים דיגיטליים
חקר הטרנדים המובילים ושימוש במקרי בוחן מרחבי העולם

כתיבת תגובה

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Follow

Follow this blog

Get every new post delivered right to your inbox.

Email address